دام جنگ سایبری برای ایران ( IRAN VS Saudi Arabia) :: پارس دانلود

كد ساعت و تاريخ

تور دبی

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امنیت ، شبکه ، بازی های رایانه ای ، اخبار سایبری ...

پارس دانلود

امام علی (ع) می فرماید:
هیچ گناهکاری را نا امید مکن، چه بسیار گناهکاری که عاقبت به خیر گشته
و چه بسیار خوش کرداری که در پایان عمر تباه شده و جهنمی گشته است.

Dear friends, it's best to look at the history of these 50 years We rebelled when there was no better ally than the United States for America Once we resurrected, we did not even know how to handle an old tank We rebelled when even the food in Iran was not enough for all people Once we resurrected, we did not even know what the real meaning of war was When we rose, everyone said that Iran was the most stable country in the region and now... We are the strongest regional power in terms of political stability We are the strongest country in the region in the military field We are the strongest region in the field of new science We are the strongest country in the field of manufacturing all types of missiles We are the strongest country in the region in terms of national, local, regional and family security We are the strongest cyberwar region in the region We are the strongest country in the field of domestic production (of course, our present president is an animal in all respects destroying the country, I love tramp) We are the strongest country in the region for the use of nuclear technology (and the region's poorest country in the field of nuclear weapons production (because our religious scholars consider this as equal to the war on God) We are the best in the world in the field of science production We are a member of the best countries in the field of medicine and family health We are a member of the best nations in the field of nanotechnology And... But before the revolution, we were only the military power of the region But before the revolution, we were the largest producer of crude oil But before the revolution, people were dying from the lack of science, food, lost culture, and so on .... But before the revolution, we were the only importer But before the revolution we had no private science But before the revolution, we had no scientist inside Iran But before our revolution our doctors were Indian But before the revolution, we did not know how to build a tower And... Please tell me which one is better? Before the revolution or after the revolution

لوگو روشنگری
طبقه بندی موضوعی
مهدویت امام زمان (عج)

دام جنگ سایبری برای ایران ( IRAN VS Saudi Arabia)

محمد یی | جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۱۹ ب.ظ
سایبربان,امنیت سایبری,هک و نفوذ,حمله هکری,جنگ سایبری,ایران,عربستان,المانیتور,داعش,cyberbannews,cyber security,hacking,hacking attack,cyberwar,Iran,Saudi Arabia,daesh,almanitor

با پیشرفته شدن فناوری فضای مجازی و تسهیل فعالیت در این زمینه، دولت‌ها به‌مرور رویکرد عملیاتی خود را در زمینه خدمات دولتی، به سمت مجازی بودن گسترش داده‌اند و در این دنیای مجازی مرزهای جغرافیایی دیگر کارایی قبلی خود را ندارند. دولت‌ها سیاست‌های خود را می‌توانند در دنیای جدید دنبال کنند و عملیات روابط بین‌الملل خود را در این قالب گسترش دهند. از طرفی این دنیای جدید، مانند دنیای واقعی، محل برخورد سیاسی دولت‌ها نیز خواهد بود و به‌عنوان جریان غیررسمی پیاده‌سازی سیاست‌های بین‌المللی دولت‌ها به کار گرفته می‌شود. در ادامه تنش‌های بین ایران و عربستان این روابط به عرصه مجازی کشیده شده است و گروهی که هنوز ماهیت آن‌ها مشخص نیست سعی در آتش‌افروزی در این زمینه دارند.

به گزارش سایبربان؛ خبرگزاری المانیتور به رویکرد خبرگزاری‌های داخلی ایران در زمینه تنش‌های اخیر سایبری میان ایران و عربستان پرداخته است. این خبرگزاری در تلاش است تا با استناد به گزارش‌های خبرگزاری‌های داخلی ایران به شایعه وقوع جنگ سایبری بین ایران و عربستان دامن بزند. در این گزارش المانیتور نوشته است که شمار زیادی از رسانه‌های داخلی 25 ماه می گزارش دادند که وبگاه مرکز آمار ایران هک شده و به‌صورت موقت از دسترس خارج شده است. سرویس‌های خبری عنوان کرده‌اند که هکرها از بیرون از ایران عملیات خود را انجام داده‌اند. برخی وبگاه‌ها معتقدند که این عملیات سایبری توسط دولت اسلامی (IS) یا رقیب منطقه‌ای ایران، یعنی عربستان صورت گرفته است. با وقوع دو حمله هکری به سایت‌های دولتی عربستان که فردای همان روز صورت پذیرفت، این سؤال در رسانه‌های ایران قوت گرفت که آیا جنگ سایبری ایران و عربستان شروع شده است؟

هک وبگاه مرکز آمار ایران

المانیتور در این گزارش به احتمال وقوع جنگ سایبری میان ایران و عربستان پرداخته است و با استناد به گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران این‌طور نوشته است که خبرگزاری تابناک گزارشی با تیتر « اعلام جنگ سایبری عربستان سعودی علیه ایران؟» منتشر کرده و در آن عنوان کرده است:
درحالی‌که بسیاری از خبرگزاری‌های ایران فرض کرده‌اند که این وبگاه توسط دولت اسلامی (IS) هک شده است... به نظر می‌رسد که این هکر عضو گروه هکری عربستانی باشد.
المانیتور در بخشی از این گزارش آورده است که خبرگزاری تابناک به این دلیل ایده دولت اسلامی را رد می‌کند که هکرها خود را با نام "Da3s" که به‌جای "Daesh" و به صورت مخفف استفاده شده است، معرفی کرده‌اند. یک حساب کاربری در توییتر که در اختیار Da3s است و توسط تعداد کمی از عربستانی‌ها دنبال (follow) شده است، مبنای تحلیل تابناک قرارگرفته که عنوان کرده این گروه عربستانی بوده و حمله هکری آن‌ها مورد حمایت دولت سعودی است. به‌هرحال، تصویری که از وبگاه هک شده منتشر شده است نشان می‌دهد که هکرها قصد داشتند که ایران آن‌ها را به‌عنوان هکرهای عربستانی بشناسد یا اینکه این‌طور در نظر گرفته شود که آن‌ها عربستانی بوده‌اند.

المانیتور با استناد به مطلبی که نویسنده آن از مقامات دولت دکتر حسن روحانی است و شاید در تلاش برای بی‌اهمیت جلوه دادن حمله و تنش‌های مرتبط با آن نوشته شده، گزارش داده است که مرکز آمار ایران این حمله را انکار کرده و اصلاً هک نشده است. این مقام مسئول مشکلی که برای این وبگاه دولتی پیش آمده را این‌طور معرفی کرده: « مسئله طبیعی که هیچ ارتباطی به دولت اسلامی یا هیچ شخص دیگری ندارد.» این مقام مسئول همچنین افزوده است که: «ما نباید این مسئله کوچک را گسترده کرده و در کشور ایجاد شایعه کنیم» و همچنین از ایرانیان خواسته به شایعات دامن نزنند.
المانیتور همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم اشاره کرده و نوشته است که خبرگزاری تسنیم در 26 می گزارش داده است که دقیقاً یک روز بعد از هک شدن وبگاه مرکز آمار ایران، دو وب‌سایت آماری عربستان هک شده است. هیچ شخص یا گروهی مسئولیت هک وبگاه‌های سعودی را به عهده نگرفته است، ولی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که این حرکت هکری در پاسخ به عملیات هکری عربستان علیه وبگاه آماری ایران انجام شده است. خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری با عنوان «جنگ سایبری عربستان سعودی علیه ایران، پاسخ ارتش سایبری ایران چیست؟» عنوان کرده است که گروه هکری Da3s تصویری از صدام حسین را در وبگاه آمار ایران قرار داده‌اند و این طور نتیجه گرفته است که هکرها وابسته به بعثی‌ها یا تکفیری‌ها هستند. المانیتور در ادامه نوشته است، خبرگزاری تسنیم گزارش داده که سردار غلام‌رضا جلالی، فرمانده پدافند غیرعامل پیش‌تر در مورد حمله سایبری عربستان به ایران هشدار داده بود، هرچند که توجه کمی به این هشدارها شد. جلالی همچنین افزوده است که حملات سایبری اولین تهدید امنیتی سال جاری ایران خواهد بود. خبرگزاری تسنیم نوشته است که حمله به وبگاه مرکز آمار «اولین گلوله آغاز جنگ سایبری» است.
 به گفته مقامات آمریکایی، ایران در حمله سایبری به وبگاه شرکت عربستانی آرامکو در سال 2012 دست داشته است.
این گزارش در ادامه، خود ایران را قربانی حملات سایبری معرفی می‌کند و آمریکا را عامل حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران معرفی می‌کند. این حمله سایبری در قالب کرم استاکس نت و سال 2009 باعث شد تا به تأسیسات هسته‌ای ایران ضربه‌هایی وارد کند و تا به امروز هیچ سازمانی به‌طور رسمی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.
شایان‌ذکر است که با هک شدن چند وبگاه در ایران، خبرگزاری‌های متعددی شروع به گمانه‌زنی در زمینه آغاز جنگ سایبری بین ایران و عربستان کردند و باعث شدند تا رسانه‌های خارجی نیز با استناد به گزارش‌های آن‌ها به موج‌آفرینی در این زمینه بپردازند. همچنین خبرهایی در مورد هک چند وب‌گاه دیگر در ایران مانند وبگاه قوه قضائیه و وزارت ارشاد نیز منتشر شده است.

نتیجه این‌که در این میان، وقایع اخیر چند مسئله را برای مقامات ایرانی روشن می‌کند:
اول: با توجه به مجازی بودن فعالیت‌های هکری و نامشخص بودن منبع این فعالیت‌ها، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند برای کشور هزینه‌ساز باشد؛ چرا که بسیاری از این رسانه‌ها به عنوان تریبون‌های رسمی کشور شناخته شده‌اند و رسانه‌های خارجی این اظهارات را مبنای گزارش‌ها و تحلیل‌های خود قرار می‌دهند.
دوم: شخص یا گروهی با ایجاد تنش بین دو کشور ایران و عربستان که در حالت عادی نیز دارای سطح تنش بالایی هستند، منافعی را دنبال می‌کند که قضاوت‌های عجولانه برخی رسانه‌ها می‌تواند برای این جریان مطلوب بوده و حرکت در پازل موردنظر طراحان صحنه باشد.
سوم: اظهارات برخی مقامات دولتی نشان از بی‌توجهی آن‌ها به مقوله امنیت سایبری دارد. مقوله‌ای که حداقل در پنج سال گذشته مورد توجه بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان قرار گرفته و آن‌ها را مجبور به طراحی راهبردهای امنیت سایبری و به‌روزرسانی راهبردهای قبلی کرده است. این موضوع می‌تواند موردتوجه دولت ایران نیز قرار بگیرد و نیاز است که کشور ایران که در گزارش‌های امنیتی در بین شش کشور صاحب قدرت سایبری قرار گرفته، به مقاوم‌سازی بدنه سایبری دولتی و سازمانی خود بپردازد.
چهارم: کارشناسان امنیتی، حمله‌های سایبری را یکی از مراحل اولیه جنگ‌های نوین می‌دانند و وقوع اتفاقاتی ازاین‌دست باید در کانون توجه مسئولین قرار بگیرد و فارغ از اینکه چه گروه و کشوری در این حملات دست دارند، باید این هوشیاری را در مقامات دولتی به وجود آورد که جنگ‌ها همیشه روی صحنه و آشکار صورت نمی‌پذیرد و نیاز است تا همه تحرکات مرتبط و احتمالات بررسی شود تا در زمان مناسب بتوان اقدامات از پیش تعیین‌شده را انجام داد.

(مشکلی نیست پارسال دوست امسال دشمن) 
  • محمد یی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی